Felanmälan

Information

Om du som medlem vill göra en felanmälan till vår fastighetsservice och tekniska skötsel kan du göra detta på flera olika sätt. Det är viktigt att du alltid lämnar fullständiga uppgifter om vad ärendet avser, namn, adress, lägenhetsnummer samt dina kontaktuppgifter. Ofullständiga eller felaktiga uppgifter kan leda till att ärendet inte kan hanteras.

Om lägenheten upplåts i andra hand är det fortfarande ägare av lägenheten som behöver göra felanmälan.

Kostnader

Observera att en bostadsrättslägenhet inte fungerar som en hyreslägenhet. I princip allt som inte fungerar eller går sönder i lägenheten kan komma att debiteras er. Undantag är garantiåtgärder. Läs mer om vad du som bostadsrättshavare är ansvarig för.

Felanmälan via formulär

https://www.optimalservice.se/felanmalan

Ett ärende skapas hos Optimal Service och en bekräftelse på anmälan skickas ut via e-post. Det skickas också uppdateringar när förändringar sker på ärendet.

Felanmälan via telefon

Anmälan via telefon ska endast ske vid mer akuta ärenden. Använd i första hand formuläret ovan.

Tel växel: 010-188 98 11
Helgfria vardagar 07:00–16:00

Fastighetsjour

Fastighetsjouren, som nås dygnet runt på telefonnummer 072-999 40 00, ska enbart användas om det finns påtaglig risk för allvarlig skada på person eller fastighet, såsom större vattenläckor, allvarlig el-avbrott m.m.

Du kan ringa fastighetsjouren när som helst för att få omedelbar hjälp. Rör åtgärden något som du som bostadsrättshavare är ansvarig för kommer kostnaden att faktureras dig.

Saknad månadsavi

Saknar du din månadsavi kan du logga in med BankID på https://realnode.se och sedan hittar du dina avier under menyn Hyresavier. Alternativt så kontaktar du NordicLife på support@nordiclife.se.

Du kan se gamla månadsavier från innan 2024 här https://nordiclife-arena.vitec.net

Felanmälan inomhustemperatur

Läs mer om inomhustemperatur.

För att felanmäla inomhustemperatur behöver du först ha mätt lufttemperaturen själv. Om den är under 20 grader så kontaktar du styrelsen och får då låna en eller flera temperaturloggare som du placerar i din lägenhet under några dagar. När styrelsen bekräftat att inomhustemperaturen inte är korrekt beställs åtgärd via en VVS-tekniker som kommer kontakta dig.

Felanmälan lägenhetsdörr

Du är själv ansvarig för din lägenhetsdörr såsom t ex lås. Har du problem så kan du välja en egen låssmed eller dörrtekniker eller använda dig av vår fastighetsservice. I båda fallen så är det du själv som står för kostnaden. Anser du att det är ett garantiärende så är det vår fastighetsservice du ska kontakta, men om åtgärden inte omfattas av garantin så står du fortfarande för kostnaden.

Felanmälan vitvaror

Har du problem med någon av vitvarorna; spishäll, ugn, mikrovågsugn, kylskåp, frysskåp, tvättmaskin eller torktumlare, så kontakta Siemens på 0771-19 55 00. Garantiperioden är fem år och servicen är kostnadsfri förutsatt att du inte själv orsakat felet. I samband med besök från tekniker måste garantibevis uppvisas. Du hittar ditt garantibevis här.

Ibland kan du behöva ange någon information som återfinns på vitvarans typskylt. Här finns guiden Var hittar jag typskylten som kan hjälpa dig.

Förenkla felhanteringen genom att registrera dina vitvaror på My Siemens.

Felanmälan bredband/TV/telefoni

Du kan felsöka och felanmäla dina tjänster i Telia Triple Play direkt på Telias webbplats

Kontakt Telia kundtjänst

Felanmälan elektricitet

Är du nyinflyttad så kontrollera först att du anmält och har ett giltigt avtal med en elleverantör.

Saknas elektricitet helt så kontrollera först om jordfelsbrytaren i ditt säkringsskåp löst ut. Annars så beror det med största sannolikhet på störningar i elförsörjningen till hela huset. Detta kan enkelt kontrolleras om belysningen i trapphuset fungerar.

Du kan läsa om kända avbrott hos Göteborg Energi.

Aktuella avbrott

Du kan också anmäla dig för att få avbrottsinformation till din mobil hos Göteborg Energi.

Anmälan avbrottsinformation 

Felanmälan vatten

Saknas vatten så beror det med största sannolikhet på störningar i vattenförsörjningen till hela huset.

Du kan läsa om kända avbrott hos Göteborg Stad - Kretslopp och vatten.

Vattenläckor, avbrott och störningar

Du kan också anmäla dig för att få information till din mobil via Göteborg Stad Servicevarning.

Anmälan Servicevarning

Serviceläge

Kan du inte vara hemma vid ett servicebesök så finns möjlighet att sätta låset i så kallat serviceläge. Detta innebär att fastighetsskötaren kan använda en speciell nyckel att låsa upp dörren. Denna funktion finns inte på de studiolägenheter med egen dörr mot gatan.